Sider

onsdag den 18. juni 2014

Hunde og havearbejde - ikke en så god kombi

I går forsøgte jeg at gå hundene trætte, og slutte turen i nyttehaven, med eftermiddagspicnic, høst af afgrøder og måske lidt havearbejde.
Men en dansk/svensk gårdhund - også selvom hun har rundet de 10, er ikke sådan at gå træt, så mens jeg gravede årets første kartofler op, blev mit 'brakbed' med blodkløver trampet godt ned af en bold-legesyg lille hvid djævel. Godt det kun var grøngødning det gik ud over.

Problemet er at hundene vil være med til alt, hvad jeg laver, og det er bare ikke praktisk, selvom det kunne se hyggeligt ud. Næste gang tager jeg lækre kødben med, så kan man måske få fred til arbejdet...

Det var en fornøjelse at grave årets første nye kartofler op, 'Hamlet' sat bare 2 måneder før. De var nemme at skrabe og smagte skønt. Blev serveret med frisk pluksalat og hjemmedyrkede jordbær, og mormors agurkesalat med dild fra haven - og så frikadeller.

Her er billeder af høsten:





 Man skal ikke gå mig i bedene -  desværre forstår hundene det bare ikke...









 Her en smuk buket (med satelit) fra rækkehushaven - om et par år - eller måske allerede til næste år, kan jeg frådse i snitblomster fra nyttehaven. Det er i hvertfald planen



Senere på aftenen tog jeg op og lugede mit ærte-bladbede-salatbed. Ærterne kommer efterhånden fint, og de første små slikærtebælge er dukket op, uhm. Det bliver godt. Den håndlugede ukrudt lod jeg blive tilbage mellem rækkerne, og jeg håber det kan fungere som jorddække mellem urterne.


Jeg vil så gerne have et dværg-kirsebærtræ og et blommetræ mere, gerne Opal. Jeg har sat vandkanderne der, hvor jeg forestiller mig de skal plantes - med en buet hæk af ribs imellem (fik idéen fra Inges havetips). Jeg er bare i tvivl om at træerne kommer til at stå for tæt. Det vil i hvert fald blive en dejlig ugenert krog, med grønne vægge og trækroner som tag. 
Det skal der spekuleres en del på frem til efteråret, hvor der kommer til at ske mange ting i haven!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar